Digitaliseren klantcontact
Voor diverse organisaties, waaronder pensioenuitvoerders, retailbanken en goede doelen, heb ik oplossingen geïmplementeerd om de contacten met deelnemers, (potentiële) klanten en donateurs op een gepersonaliseerde manier via verschillende kanalen te digitaliseren.
Samen met mijn klanten heb ik antwoorden gezocht op vragen als:
- Hoe zorgen we ervoor dat uw relaties een consistente en persoonlijke ervaring hebben in zowel digitale als analoge contacten met uw organisatie?
- Welke boodschap spreekt uw relaties zodanig aan dat zij in actie komen en uw product of dienst afnemen?
- Op welk moment kunt u uw relaties met welke boodschap het best benaderen?
Bij het realiseren van uw digitale communicatieplatform gaat het om meer dan alleen een mooie website of mobiele app. Efficiënte en geautomatiseerde processen, evenals inzicht in de juiste gegevens van en over uw relaties, bepalen het succes van zowel uw digitale als analoge contacten.
Realiseren wijzigingen in wet- en regelgeving
De inrichting van IT speelt een cruciale rol bij het voldoen aan de diverse wet- en regelgeving. Of het nu gaat om algemene wetgeving zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), specifieke wetten voor de financiële sector zoals de Digital Operational Resilience Act (DORA) en de Markets in Financial Instruments Directive (MiFID), of nog specifiekere regelgeving zoals de Wet Toekomst Pensioenen (WTP), ik heb een scala aan veranderingen doorgevoerd om aan deze eisen te voldoen.
De uitdaging is om oplossingen te vinden die de andere veranderingen in het IT-landschap en de wendbaarheid van de organisatie niet belemmeren, maar juist versterken. Achter elke wet of regel schuilt een gedachte die in uw voordeel kan worden toegepast. Ik ga graag met u op zoek naar die interpretatie om uw organisatie te versterken.
Kosten besparen en efficiency verbeteren
Een effectieve en goed functionerende IT-omgeving draagt bij aan de stabiliteit van de organisatie, maar kan ook leiden tot hoge kosten en de flexibiliteit van de organisatie beperken. Het uitbesteden van infrastructuur, cloud-oplossingen en offshore softwareontwikkeling zijn kostenbesparende maatregelen die in de praktijk niet altijd het gewenste rendement opleveren. Een cruciaal element hierbij is de inrichting van de regierol op de uitbestede diensten. In verschillende uitbestedingstrajecten en als (ad interim) lijnmanager heb ik ervaring opgedaan met het classificeren en beheren van deze relaties.
IT integreren na fusies en overnames
IT speelt een cruciale rol bij fusies en overnames door het ondersteunen van due diligence, het integreren van systemen en het waarborgen van beveiliging en compliance. Het helpt bedrijven synergiën te realiseren en kosten te besparen. Daarnaast zorgt IT voor een soepele bedrijfsvoering tijdens en na de fusie of overname, inclusief het plannen en uitvoeren van migraties zonder onderbrekingen.
Bij verschillende grote, waaronder enkele internationale, fusies en overnames heb ik een centrale rol gespeeld in het ontwerpen en realiseren van de gewenste IT-veranderingen. Hierbij heb ik altijd ruimschoots aandacht besteed aan de menselijke factor, die veranderingen niet vanzelfsprekend omarmt, maar wel cruciaal is voor de realisatie ervan.